Muntligt berättande är bra för att:
Det överbryggar och förenar
– kulturer
– åldrar
– förmågor
– intressen
Det ger möjlighet att
– förklara abstrakta idéer och begrepp
– stryka under och förtydliga poänger
Det utvecklar
– språkflyt
– ordförrådet
– en kärlek till språket
Det stimulerar förmågor som
– lyssnande
– tal
Det ger modeller och strukturer till
– tänkande
– skrivande
Det muntliga berättande skapar
– motivation
– läslust
– skrivlust
Det är ämnesövergripande och gör
– matematiska problem förståeliga
– historien personlig
– skapande verksamhet satt i sammanhang
Det utvecklar
– sociala förmågor
– självförtroende
Till sist så hjälper det elever att ta ställning till värdegrunds- och etiska frågor genom att diskutera utifrån händelser i berättande form.
Allt enligt Johanna Kuyvenhoven, professor i pedagogik, ur boken ”In the presence of each other – a pedagogy of storytelling”, som bygger på en etnografisk studie av klassrumsberättande.